Tuesday, June 8, 2010

Hexagon baby cardigan pattern

Many Swedes have asked for a Swedish translation so here it comes. A bit modified from Cozy Corner's pattern and I don't have a clue who did the original. For you English speakers, find the pattern at Cozy Corner.

Många har frågat efter en svensk översättning av mönstret på den söta baby koftan så här kommer den. Något modifierad från Cozy Corner's mönster och vem som har gjort orginalet har jag ingen aning om. Ha så kul och visa gärna för mig hur era koftor blir. :D 


Hexagon kofta stl 0 - ca: 3 mån

Förkortningar enligt följande:

lm = luftmaska
lmb = luftmaskbåge
st = stolpe
hst = halv stolpe
dst = dubbel stolpe
fm = fast maska
sm = smygmaska
m = maska
rep = repetera
ggr = gånger
gr = grupp/er
föreg. = föregående

Materialåtgång och tid
Jag har använt sportsweight Ull/Akryl garn med virknål 3,5. Jag använda ca 1 1/2 nystan av lila garn (50g nystan) och ett nystan med vitt. Det tog ca 5-6 timmar kanske att göra hela koftan.


Start:
6 lm, sm till ring, 3 lm (1:a st) - 2 st runt ringen - 2 lm *3 st runt ringen - 2 lm*, rep * till * 4 ggr, sm i 3:e lm på 1:a st (totalt 6 gr om 3 st & 6 hörnor).


Om du vill fortsätta i samma färg
Varv: 2:
3 lm (1:a st), st i varje föreg st (3 totalt inkl 1:a lm st) - 2 st runt lmb (totalt 7 st på en sida) - 2 lm, * 2 st runt lmb - st i varje föreg st - 2 st runt lmb - 2 lm*, rep * till * 4 ggr, 2 lm - sm i 3:e lm på 1:a st (totalt 6 gr om 7 st & 6 hörnor).

Varv 3-12:
Rep varv 2, varje sida består av 11 st, varv 4 består av 14 st osv (lägg till 4 st för varje varv).


Om du vill byta färg
Varv 2:
Klipp av garn och fäst (alt virka in). Ta nytt garn och starta i en hörna med sm runt lmb - 3 lm (1:a st), st runt lmb, st i varje föreg st osv som i beskrivning ovan.


Montera ihop
Gör 2 hexagons om 12 varv, vik dom som i beskrivning i denna post och följ beskrivning på hur du monterar ihop delarna i samma post.


Muddar
Varv 1:
Starta på undersidan av ärmen med sm i en st - 3 lm (1:a st), st i kommande 3 m - ta ihop i följande 2 m, *4 st - ta ihop nästa 2 m*, rep * till * runt hela varvet.
Tips! När du kommer till skarven kan du göra en dubbel stolpe precis där eftersom kanten liksom gå ner där.

Varv 2:
Rep varv 1

Varv 3:
Rep varv 1 men med fm istället för st och gör 2 fm, ta ihop 2, 2 fm ta ihop 2 osv. Avsluta med sm och fäst. Gör likadant på andra ärmen.


Kantning
Starta i nacken på bakstycket, fm i varje m hela koftan runt.
Tips! När du kommer till skarven kan du göra en st eller dst precis där eftersom kanten liksom gå ner där.


Snörning
Se följande bilder hur jag virkar in snöret i koftkanten.


Räkna 16 m ner från hörnan, det är en bra placering för snörningen.


Gör en ögla.


Sm i kantningen (16:e m fr övre hörnan).


Virka 40 lm.


Vänd och virka fm i 2:a lm, fortsätt virka fm i varje lm.



Avsluta med sm där du startade i koftans kant. Gör likadant på andra sidan.


Kragen
Vik ner hörnan på kragen och sy fast så som du vill ha den. Gärna med en blomma, knapp eller annat kul.

Blomman
2 lm - gör 5 fm i 1:a lm - sm till ring, 1 fm - 1 hst - 1 st - 1 hst -  1 fm i 1:a m (gör 1:a kronbladet), upprepa 4 ggr, sm mellan sista kronbladen. Sy fast blomman i hörnan av kragen.

Lycka till och visa gärna din variant på din blogg (och tala om för mig så jag kan titta). Den här koftan kan varieras i all oändlighet och är jättekul att virka. Ha så kul.

PS Säg gärna till om något är oklart eller om du hittar fel i min beskrivning.

9 comments :

  1. Cute! I love the purple & white you chose.

    ReplyDelete
  2. A very pretty jacket. I was already planning to make this pattern this weekend. Wonderful to find another picture of it

    ReplyDelete
  3. Oh la la, que c'est joli. Very very pretty cardigan. Don't you have the same for adult ? Please Annette ...

    ReplyDelete
  4. hej anette jag var lite för snabb, jag kunde inte vänta på att du skulle översätta så den blev så här.
    men problemet för mig var fel garn nu virkar jag en ni och det går mycket bättre.
    kolla in på min blogg min första hexagon kofta hälsningar maria

    ReplyDelete
  5. Tjusigt! Ännu ett framtida projekt på listan ;)

    ReplyDelete
  6. Hej jag gör denna kofta ofta, virkar till välgörenhet. Jag har länkat till din sida två gånger för att mina läsare ska hitta ditt mönster. Tack för att du gjorde ett mönster på svenska!
    Ha en fin dag,
    Susanne

    ReplyDelete
  7. This is one of my favorite baby jacket patterns. I haven't done it with the cute ties though -- what a great idea!

    ReplyDelete
  8. Hej!
    Har gjort den fina koftan både till baby och till mig själv! Tack för den fina översättningen av mönstret. Vill du att jag ska länka din sida i min blogg?

    www.madewithlovebyjeanette.blogspot.com

    ReplyDelete
  9. Hur många varv behövs till en 2åring?;)

    ReplyDelete

Thank you so much for visiting my world. I love reading your comments and I do my utterly best to respond to questions and sweet messages. Thank you again for popping by.

Kärlek
Annette

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...